گفت‌وگو با نقاش کوچک داستان‌های شاهنامه | بهار علی‌اکبریان، ۸ ساله
  • کد مطالب: ۸۲۴۱۹
  • /
  • ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۹

گفت‌وگو با نقاش کوچک داستان‌های شاهنامه | بهار علی‌اکبریان، ۸ ساله

بهار علی‌اکبریان ۸ سال دارد و جز آشنایی با شاهنامه و شاهنامه‌خوانی، داستان‌های زیبای این اثر ارزشمند را نقاشی هم می‌کند.

شبنم کرمی - خوب است بدانید شاهنامه‌ی فردوسی از مهم‌ترین پایه‌های زبان فارسی است، اما بسیاری از پدرها و مادرها خیال می‌کنند خواندن آن برای کودکان و نوجوانان سخت است.

با وجود این، اگر به شاهنامه به‌عنوان گنجینه‌ای سرشار از داستان‌های زیبا برای کودکان و نوجوانان نگاه کنید، با راهنمایی بزرگ‌ترها خواندن این کتاب ارزشمند می‌تواند برایتان جذاب، شیرین و دل‌نشین باشد زیرا در شاهنامه داستان‌هایی هست که چه‌‌گونگی زندگی، اخلاق، آیین‌ها، باورها، آرزوها، عشق‌ها، دلاوری‌ها و جنگاوری‌های مردم ایران در زمان‌های دور را نشان می‌دهد و می‌تواند برای بچه‌ها بسیار پرکشش باشد.

زندگی در شاهنامه نوعی معنا دارد و این رمز آشکار آن است: آیین زندگی بدون هیچ‌گونه پیچیدگی است. «در راه نیکی گام بردار!»، زیرا زندگی ساده است و خوشی‌ها و ناخوشی‌ها به‌ طور یکسان در آن وجود دارد.

بهار علی‌اکبریان ۸ سال دارد و جز آشنایی با شاهنامه و شاهنامه‌خوانی، در حرکتی دوست‌داشتنی و بنا به تصمیم خودش، داستان‌های زیبای این اثر ارزشمند را نقاشی می‌کند. با او درباره‌ی این هنرش گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

 

• نقاشی برای کلاس شاهنامه

از سه‌سالگی فقط برای اینکه سرگرم شوم در خانه نقاشی می‌کردم و از پنج‌سالگی با موسیقی و شاهنامه در مهدکودک آشنا شدم.

پس از پایان هر کلاس، تلاش می‌کردم داستان‌ها را نقاشی کنم. بعدها هم مامان‌فاطمه در شاهنامه و نقاشی به من کمک می‌کرد.

داستان‌ها را نیز معلمم سر کلاس شاهنامه می‌گفت. البته هنوز قسمت نشده است در مسابقه‌ای شرکت کنم و موفقیتی جدی به‌ دست بیاورم اما برای گام نخست، همه در مدرسه نقاشی‌هایم را دوست داشتند و از کارم تقدیر کردند.

برای یاد گرفتن نقاشی، به‌ نظر خودم باید ابتدا از پنج‌سالگی برای خودمان نقاشی کنیم و از روی کار کسی یا تصویری نگاه نکنیم تا خلاقیتمان شکوفا شود.

من نقاشی کشیدن را همیشه دوست داشته‌ام. داستان‌های شاهنامه را برای کلاس شاهنامه کشیدم و از این کارم احساس خوبی دارم.

 

آدم‌ها باید شجاع و نترس باشند

 

• نمایشگاه نقاشی

نقاشی‌های شاهنامه‌ام را با پاستل می‌کشم و روی آن‌ها را با چوب کباب حسینی که حتما باید از فروشگاه لوازم قنادی خریداری شده باشد تراش می‌دهم. بعضی کارهایم را نیز با استفاده از روش کلاژ و با کاغذهای رنگی و چسب درست می‌کنم. دوست دارم از نقاشی‌هایم نمایشگاهی بگذارم و امیدوارم روزی به این آرزویم برسم.

 

آدم‌ها باید شجاع و نترس باشند

 

• از شاهنامه یاد گرفتم

از کلاس شاهنامه‌خوانی یاد گرفته‌ام حکیم ابوالقاسم فردوسی داستان‌های شاهنامه را در ۳۰ سال به شعر تبدیل کرده است. شخصیت‌های تهمینه و رودابه نیز برایم خیلی جالب هستند. همین‌طور از شاهنامه یاد گرفته‌ام که آدم‌ها باید شجاع و نترس باشند و فداکاری هم بکنند.

 

آدم‌ها باید شجاع و نترس باشند

 

• قناد مشهور

جز نقاشی و شاهنامه، به موسیقی و آشپزی علاقه‌ی زیادی دارم و خیلی دوست دارم فسیل پیدا کنم. در آینده هم دوست دارم قناد بشوم.

نمی‌دانم چرا! اما فکر کنم به‌ دلیل اینکه به آشپزی خیلی علاقه‌مند هستم. همیشه برنامه‌های آشپزی را نگاه می‌کنم و تزیین غذاها و شیرینی‌ها برایم جذاب است.

گاهی هم خودم شیرینی می‌پزم. به‌هرحال، می‌خواهم بزرگ که شدم قناد مشهوری شوم و کیک‌هایی شگفت‌انگیز درست کنم. اگر هم مشهور نشدم، تا پایان عمرم کیک می‌پزم و به این کار ادامه خواهم داد.

 

• کاردستی، کیک شکلاتی و چای

در دوران قرنطینه، کاردستی درست می‌کنم و به اوریگامی خیلی علاقه‌مندم و تلاش می‌کنم به دوستانم هم این کار را یاد بدهم.

چند مرتبه هم به‌ صورت مجازی این کار را انجام و به دوستانم کاردستی آموزش داده‌ام. همین‌طور دوست دارم کیک شکلاتی درست کنم و در این مدت، یاد گرفته‌ام با سماور برقی چای بریزم.

 

• سخنی با هم‌سالان

برای هم‌سن‌هایم حرفی دارم. هیچ‌وقت دروغ نگویید و به بابا و مامان خود احترام بگذارید. همیشه هم از زندگی‌تان لذت ببرید.

من هم بابا و مامانم را خیلی دوست دارم زیرا همیشه من را در کارهایی که به آن‌ها علاقه دارم کمک می‌کنند. از آن‌ها ممنونم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.